Ospătar (chelner) – vânzător în unități de alimentație
Tip curs: curs de calificare nivel 2.
COD COR: 512321
Durată curs: aproximativ 5 luni.
Nivel studii: învățământ obligatoriu (10 clase) și calificare profesională prin învățământ profesional – școala profesională sau programe de formare profesională în sistemul de formare profesională a adulților.
Preț: contactați AMIRAS pentru costuri și calendar de desfășurare cursuri
Descrire curs:
Cursul de calificare de nivel 2 – Ospătar (chelner) – vânzător în unități de alimentație – face parte din domeniul de pregătire Turism și alimentație publică.
Chelnerul (ospătarul) asigură servirea consumatorilor cu produsele alimentare solicitate, într-un local de alimentație publică.
Servește la cererea consumatorilor preparate culinare, băuturi și alte produse comestibile. Obiectivul minimal pe care-l urmărește este satisfacerea momentană a consumatorului, iar obiectivul maxim este să-l convingă pe acestă ca, de fiecare dată când va reveni, va avea aceleași satisfacții. Efectul astfel obținut se va materializa în planul ridicat al încasărilor şi în afluxul consumatorilor.
În activitatea sa, chelnerul foloseşte diverse materiale auxiliare: şervet, bloc-notes, creion, chibrit, listă de preparate şi băuturi etc. Pentru serviciul propriu-zis sunt necesare: tacâmuri, veselă, pahare, sticle, platouri, măsuţe pentru transportul preparatelor, masa de serviciu, mese pentru consumatori şi diverse alte obiecte ce vor avea ca rezultat mulţumirea clinetului.
Prin participarea la un curs de calificare de ospătar, în funcţie de specificul restaurantului şi clasa acestuia, vei învăţa tehnici de servire şi de comunicare, astfel încât clientul să fie pe deplin mulţumit.
Competenţele deprinse prin participarea la acest curs sunt:
Abilităţi cheie:
- Comunicarea interactivă la locul de muncă: un ospătar trebuie întotdeauna să folosească un limbaj specific locului de muncă, să poată transmite informaţii şi să comunice cu personalul angajat îintr-o manieră care să excludă informarea eronată. Modul de adresare către client, în funcţie de situaţia impusă, este un alt element important în relaţia client-ospătar. Întrebările pe care le adresează un ospatar trebuie să nu deranjeze clinetul iar ospătarul va înţelege întotdeauna ce îşi doreşte acesta. Participarea ospătarului în toată activitatea unei unităţi de alimentaţie este foarte importantă. Opiniile proprii sunt importante, dar sunt susţinute cu argumente;
- Munca în echipa: Identificarea rolului în echipa este foarte important, atributiile fiecari chelner sau membru al echipei fiind indeplinite cu promtitudine şi intr-o maniera prin care clientul se va simti intotdeauna intr-un mediu placut. Acest capitol al cursului va va invata cum trebuie sa realizati diverse sarcini în functie de situatia impusa, într-un mod în care clientul va fi intotdeauna multumit.
Competente generale:
- Aplicarea normelor de protectie a muncii şi securitate: ospatarul, ca şi restul echipei trebuie sa respecte normele de protectie şi de securitate. Ca orice meserie, şi aceasta are anumite riscuri. Cunoasterea acestora va face sa fiti un ospatar mai bun
- Mediul de lucru: Fie ca discutam de iginea personala a ospatarului, fie ca discutam de curatenia localului, un mediu de lucru curat şi primitor este foarte important. Echipamentul specializat pentru unitatile de lucru sunt diverse şi trebuie utilizate corespunzator intr-o maniera în care clientul nu observa, nu va fi deranjat, dar tot timpul este un mediu primitor. Tinuta vestimentara a ospatarului are secretele ei. Aceasta trebuie folosita adecvat şi intr-un mod folositor pentru ospatar.
- Organizarea locului de munca: Aranjamentul mobilierului, al salii şi al altor elemente ce se gasesc intr-o unitate de alimentatie publica sunt diferite şi difera de la specificul unui loc la altul. Cu toate acestea sunt regului stricte, studiate de-a lungul timpului care aplicate vor face un client sa se simta binevenit, sa petreaca cu placere şi sa revina în aceasi unitate. Acest modul va va explica tot ce este nevoie ca locul de munca sa fie cat mai placut pentru client. Mise-en-place-ul este realizat în ordinea ceruta de tehnica servicii, decoratiunile florale sunt aranjate în functie de specificul unitatii şi în functie de tipul de serviciu ce urmeaza a fi efectuat.
Competente specializate:
- Pregatirea locului de servire: Fie ca este prima servire a zilei, fie ca trebuie sa debarasam masa, toate acestea se fac intr-o anumita maniera care sa dovedeasca calitatile dvs. de ospatar calificat. Tehnicile de pregatire a locului de servire difera în functie de tipul şi posibilitatile unitatii, dar şi de specificul acestuia. Un chelner va stii intotdeauna sa realizeze un mese-en-place placut indiferent de situatie. Toate acestea pentru realiza o servire impecabila.
- Preluarea comenzilor: Modul în care clientul este intampinat, cum este condus la masa, cum i se adreseaza şi i se prezinta meniul şi elemente cheie care vor face legatura intre dvs şi client. Aceasta etapa dovedeste calitatile dvs ca ospatar, şi prin dumneavostra calitatea unitatii de servire. Un ospatar va stii intotdeauna tipurile de bauturi care trebuie servite în functie de mancarea comandata, va stii cum şi cand anume sa recomande clientului un produs intr-o maniera placuta, astfel incat clientul sa fie incantat de propunerea ospatarului.
- Servirea preparatelor culinare: Servirea preparatelor culinare şi a bauturii trebuie realizata în functie de specificul unitatii de servire. Utilizarea echipamentelor de servire, utilizarea veselie, utilizarea paharelor pentru bauturi, trebuie imbinate pentru ca gustul preparatelor, aroma bautirlor şi mediul ambinat sa il faca pe client sa se simta bine şi sa revina.
- Incasarea contravalorii serviciilor oferite: La final ospatarul va trebui sa realizeze o nota de plata şi sa incaseze contravaloarea acesteia. Aceasta etapa poate crea neplaceri intr-o unitate de servit daca ospatarul nu respecta anumite reguli în provesul de servire al clientului.
Centrul AMIRAS pune la dispozitie cursantilor inscrisi la cursul de perfectionare manuale de curs, echipamente de lucru si protectie a muncii. Practica se va desfasura în cadrul salilor special amenajate cat şi în unitati comerciale.